Rotterdamse iconen / TENTOONSTELLING “DE ROTTERDAMMERS”(foto jhh)

Huurdersvereniging Alexanderpolder -HvA-organisatie

Wie/wat is de HvA?

De Huurdersvereniging Alexanderpolder (HvA) bestaat sinds 1977 en heeft als werkgebied het deel van de Deelgemeente Prins Alexander gelegen tussen de Rijksweg A16, de Hoofdweg, de Prins Alexanderlaan en de Dosiostraat (ofwel de wijken Het Lage Land en Oud-Prinsenland).

HvA-leden

Ongeveer 500 gezinnen zijn lid van de HvA. Dit betekent dat zo'n 1.250 bewoners in bovenstaande wijken de HvA steunen en gebruik kunnen maken van de faciliteiten, kennis en ervaring die de HvA te bieden heeft. Deze leden worden vertegenwoordigd door een aantal werkcommissies en individuen die met elkaar de HvA vormen.

HvA-organisatie

De HvA bestaat uit een aantal werkcommissies die streven naar een gezonde en respectvolle relatie tussen de verhuurder/beheerder en de huurders. De volgende werkcommissies zijn actief: Hoofdweg Torentjes, Sterflats, Jacob van Campenplein, De Nieuwe Margriet. Tevens zijn er een aantal kleinere groepen of individuele personen actief. Het streven is dat elke werkcommissie tenminste door 1 lid in het bestuur vertegenwoordigd is, om een zo nauw mogelijke samenwerking te verkrijgen.
De werkcommissies werken zoveel mogelijk zelfstandig en zetten tijdens de regelmatig gehouden bestuursvergaderingen uiteen waarmee zij in hun complex/buurt bezig zijn. Elke werkcommissie bestaat uit meerdere leden. Werkcommissies kunnen een beroep doen op de financiële middelen van de HvA. De werkcommissies vormen tezamen de kennis van de HvA. Ook wordt er contact onderhouden met diverse deskundigen die de HvA ad hoc van dienst willen en kunnen zijn. De belangen van bewoners uit gebieden waar geen werkcommissie aanwezig is worden behartigd door het bestuur van de HvA.

HvA-doelstelling

De doelstelling van de HvA is het bevorderen en in stand houden van een zo aangenaam mogelijke woonomgeving en woonklimaat in de Alexanderpolder. Dit wil onder meer zeggen dat wij erop toezien dat de diverse verhuurders zich aan de voor de verhuur noodzakelijke regels houden, zoals de huurverhoging. Zo is het uiteraard van groot belang om in overleg met de verhuurder/ beheerder o.a. de Servicekosten en de Stookkosten te controleren en te laten corrigeren. Tevens kan namens HvA-leden als gemachtigde worden opgetreden bij een Huurcommissiezaak.
Betaalt U niet teveel en worden de werkzaamheden volgens het huurcontract uitgevoerd?
Relevante wetten en regelgevingen worden gevolgd, zoals de in 2003 ingevoerde wet “Nieuw Huurrecht” en de in 2009 ingevoerde WOHV (= Wet op het Overleg Huurders Verhuurder). Ook de Woningwet 2015 voor corporaties geeft nieuwe mogelijkheden voor huurdersverenigingen.

Juridische bijstand

In specifieke gevallen en bij bepaalde juridische zaken kan de HvA een beroep doen op een advocaat. En eventueel de kosten voor een juridische procedure voor haar leden dragen. Dit geldt alleen als de zaak betrekking heeft op een heel complex met meerdere huurders en leden. Neem vooraf contact op met ons op voor meer informatie.

Wijkaangelegenheden

De HvA is zoveel mogelijk vertegenwoordigd in overlegsituaties met de bekende woningbouwcorporaties en particuliere verhuurders binnen haar werkgebied. De HvA is betrokken bij o.a. de Wijkvisie Het Lage Land en allerlei nieuwbouw- en renovatieprojecten. Hierbij zullen zaken zeer kritisch en opbouwend beschouwd worden.

Steun van U allen: hoe word ik lid?

Wanneer U na het lezen van het voorgaande lid wenst te worden van de HvA, dan kunt u zich aanmelden via onderstaande knop. De kosten van het lidmaatschap bedragen €10,- per kalenderjaar.

Voorzitter: Vacature

Schalk van Eijk, vice-voorzitter
Sterflats
tel./fax 010-4209013

Secretaris: Vacature

Frieda Maas, penningmeester + vice-secretaris
Werkcommissie Sterflats
tel. 06 - 49 61 08 19

Tonny Lahaije, 2de vice-secretaris
Service en stookkosten
tel. 06 - 81 07 89 29

Fred Pijl, bestuurslid
Werkcommissie Sterflats
tel. 06-43205787

Contact of HvA-lid worden?