LAATSTE NIEUWS


Nieuw: HvA Spreekuur

Voor de HvA-leden is er nu een spreekuur. Hier kunt u terecht met al uw vragen die te maken hebben met “huren”. Maar ook met klachten over bijvoorbeeld onderhoud, huurverhoging, service- en stookkosten etc..

Wanneer?
Iedere donderdag van 12.30 tot 15.30

Waar?
Koffiehuiskamer de Oostster
Huslystraat 314 te Rotterdam


Vergoeding bij blokverwarming aangevraagd?

Controleer nu of de vergoeding bij blokverwarming is aangevraagd. Huurders met een collectieve aansluiting voor warmte of elektriciteit kunnen nu via de ‘statusviewer’ controleren of hun verhuurder of VvE compensatie aangevraagd heeft en of die al is toegekend. Het ministerie van EZK heeft deze week de ‘statusviewer’ online gezet, waarmee bewoners met blokverwarming kunnen controleren of voor hun adres de compensatie voor de hoge energieprijzen is aangevraagd en toegekend.

Meer informatie over de regeling op de website van de rijksoverheid

  • De Statusviewer van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar mensen kunnen controleren of de compensatie voor hun adres is aangevraagd en/of toegekend: klik hier

  • De Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen wordt aangevraagd door de contracthouder van het energiecontract van de blokaansluiting. De individuele bewoner vraagt dus niet zelf de compensatie aan en weet daardoor niet altijd of de compensatie al is aangevraagd. Dit hulpmiddel helpt de bewoner daarbij.


Energietoeslag

Als HVA bestuurslid die voornamelijk mensen ondersteunt bij klachten over de servicekosten en achterstallig groot onderhoud en momenteel veel klachten binnen krijg over de hoge stook/ elektriciteitskosten wijs ik u op volgend artikel:


Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering 2023

Het verslag van de Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering 2023 zal op korte termijn op de website geplaatst worden.

De Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering 2023 heeft plaatsgevonden op:

WOENSDAG 11-10-2023 AANVANG 19:30 uur in de Alexanderkerk (Springerstraat)

Zie Agenda


Huurverhoging 2023 (13-01-2023)

Sociale huurwoningen: 3,1 %
Geliberaliseerde huurwoningen: 3,1 % + 1% indien dit in het huurcontract staat.


Nieuwjaarswens 2023 (31-12-2022)

Foto Hugo Hijmans, Kralingse bos

Het HvA-bestuur wenst u een voorspoedig en gezond 2023!


Huurverlaging en isolatie woningen (4-11-2022)

Lees hier hoe je huurverlaging kunt krijgen. Klik op deze button:


Algemene Ledenvergadering op 25-10-2022 (14-12-2022)

De algemene ledenvergadering (ALV) vond plaats op dinsdag 25-10-2022 om 19:30 h in de Alexanderkerk (Springerstraat).
Er waren 17 leden aanwezig en ook een bestuurslid van de Huurdersvereniging Ommoord.
Het HvA-bestuur werd niet gewijzigd.
HvA-leden worden opgeroepen zich te melden voor het HvA-bestuur, want er is veel werk te doen en dat is moeilijk met zo’n klein bestuur.
Het contributiebedrag wordt niet gewijzigd.

Het verslag werd aan alle leden toegezonden (op deze website vindt u dat verslag onder “Verslagen”.

Het HvA-bestuur vraagt aan elk lid het invulformulier vanwege automatische incasso van de contributie in te vullen en ondertekend aan de HvA op te sturen of af te geven aan een HvA-bestuurslid of af te geven in de Koffiehuiskamer (Huslystraat).
Klik hierop en je kunt het invulformulier downloaden en daarna invullen/ondertekenen:


Uw huurwoning verduurzamen (aug. 2022)

Wat kunt u zelf doen om uw huurwoning te verduurzamen?
En wat kan een verhuurder/beheerder voor u verduurzamen?
Klik op bijgaand bericht afkomstig van Centraal Beheer:


G. van Dormaalstraat - Stookkosten 2020-2021 (30-11-2021)

De afrekening Stookkosten 2020-2021 werd door de huurders ontvangen zonder dat controle door de HvA werd doorgevoerd. Aansluitend werden de gegevens van 2019-2020 en 2020-2021 op 14-10-2021 bij de beheerder aangevraagd.
Tot heden werden nog geen gegevens ontvangen (van VvE afkomstig).

Op 18-10-2021 werd bericht van een in december 2020 vertrokken huurder ontvangen. Het bij te betalen bedrag was € 425,00 en dat is zeer hoog over 12 maanden. De HvA vroeg de afrekeningen 2019/2020 en 2020/2021 op bij de beheerder. Deze werden op 18-10-2021 ontvangen. De beheerder antwoordde op de vraag van de HvA dat het aandeel van de oude huurder “"naar rato” was berekend.
Na controle ontdekte de HvA waarom zoveel bijbetaald moest worden.
Op 20-10-2021 zond de HvA het resultaat van het onderzoek:
- De huurder heeft in december 2020 contact gezocht met Ista en gevraagd om opname van de meterstanden op de radiatoren. Ista verwees daarop naar de beheerder;
- De beheerder werd door de huurder gevraagd de meterstanden te laten opnemen;
- De beheerder wordt door de HvA gevraagd het juiste warmteverbruik te bepalen want het warmteverbruik van de nieuwe huurder was in 2021 zeer hoog en niet te vergelijken met het warmteverbruik van de oude huurder t/m december 2020;
- De HvA vroeg aan de beheerder of de meterstanden eind december werden opgenomen;
- De beheerder werd door de HvA verzocht het juiste warmteverbruik t/m december 2020 te bepalen;
- De afrekening van de huurder t/m december 2020 is onjuist en dient gecorrigeerd te worden.

Op 28-11-2021 ontving de huurder bericht van de beheerder dat te betalen kosten worden verlaagd van € 425,00
naar € 37,17
.
De HvA ontving die informatie op 30-11-2021 nadat daarom gevraagd werd..


ALV op donderdag 16-09-2021 om 19:30 h (16-09-2021)

De ALV werd gehouden op donderdag 16-09-2021 startend om 19:30 h in de Alexanderkerk.

De agenda werd gevolgd. Zie het verslag onder de knop VERSLAGEN.

Bestuurslid Ed van ‘t Zand trad af vanwege verhuizing. Ed werd bedankt voor zijn jarenlange bijdrage.
Bestuurslid Frieda Maas werd benoemd tot penningmeester, waarmee het interim-penningmeesterschap van Hugo Hijmans eindigde.
Een nieuw bestuurslid werd benoemd: Fred Pijl.


Nieuwe wet -> WBTR (1-08-2021)

Op 1-07-2021 ging een nieuwe wet (WBTR) in die specifiek gericht is op verenigingen en stichtingen om fraude te voorkomen.

WBTR = Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

De grootste wijziging is dat bestuursleden van een vereniging niet meer “Gezamenlijk verantwoordelijk” zijn (inschrijving bij de Kamer van Koophandel) maar “Persoonlijk verantwoordelijk” worden. Dit betekent dat bestuursleden beschermd dienen te worden bij fraude en daartoe dient een Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afgesloten te worden. Bij bewezen fraude keert de verzekering niet uit. Om fraude te voorkomen dient de besluitvorming aan bepaalde regels te voldoen (ref. Statuten).

Wat heeft de HvA gedaan:
- Per 1-07-2021 werd een Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afgesloten vanwege het HvA-bestuur;
- Onderzoek heeft plaatsgevonden of de HvA-Statuten aan de nieuwe wet voldoen. De HvA-Statuten voldoen aan de nieuwe wet vanwege besluitvorming in het bestuur. Het is volgens de HvA-Statuten noodzakelijk dat de ALV beslist over een investering boven € 3000,00. Een kleine aanpassing van de HvA-Statuten m.b.t. ontstentenis zou noodzakelijk kunnen zijn. Hiertoe dient besloten te worden in het HvA-bestuur, waarna goedkeuring door een Notaris en de ALV dient plaats te vinden.


Huurcommissie-zaak m.b.t. Huurverhoging 2020 (17-08-2021)

Een huurder in de V/d Helmstraat was het niet eens met de huurverhoging per 1-07-2020 en stuurde een bezwaar in bij de verhuurder. Reden: De maximale huurprijs volgens de puntentelling is lager dan de nieuwe kale huur per 1-07-2020.
De reactie van de verhuurder was 2x afwijzend, waarop een huisbezoek van de verhuurder plaatsvond (HvA aanwezig).
De verhuurder startte een Huurcommissie-zaak per 30-06-2020.
Na meer dan 12 maanden (21-07-2021) volgde de uitspraak van de Huurcommissie. De huurverhoging per 1-07-2020 wordt afgewezen omdat de puntentelling veel lager uitvalt en dus ook de maximale kale huurprijs bij dat puntenaantal.
De verhuurder heeft 3 weken de tijd om een bezwaar tegen de uitspraak in te dienen bij de Huurcommissie.
Na 3 weken werd nog niets van de verhuurder vernomen.


Nieuws m.b.t. Huurverhoging 2021 (8-07-2021)

De huurverhogingspercentages voor 2021 zijn als volgt:
- Sociale huurwoningen -> 0%
- Geliberaliseerde / vrije sector huurwoningen -> 1,4%. Daar mag maximaal 1% bovenop komen als een extra verhoging in het huurcontract staat. Die 1,4% is de CPI-Jaarindex.

G. van Dormaalstraat
De HvA werd een huurverhoging van 2,4% gemeld. Daar sociale huurwoningen geen huurverhoging mogen ontvangen werd dit aan de verhuurder gemeld. Op 17-06-2021 werd door de verhuurder aan de HvA gemeld dat herziene huurverhogingsbrieven worden verzonden met 0% huurverhoging.

Hoofdweg Torentjes
Na ontvangst van de huurverhogingsbrieven op 8-06-2021 (geliberaliseerd) werd meteen door de HvA vastgesteld dat de verhoging onjuist is.
De CPI-maandindex werd toegepast terwijl in het huurcontract CPI-Jaarindex vermeld staat.
De beheerder werd hierover ingelicht, die op 17-06-2021 meldde niet over volledige informatie te beschikken. De HvA zal dit alsnog verstrekken en deed het verzoek aan de beheerder om de CPI-Jaarindex toe te passen.
Op 21-06-2021 stuurde de HvA resultaten van een studie en voorbeelden van eerdere jaren. Op 2-07-2021 was van de beheerder nog geen antwoord ontvangen, ondanks herinneringen per mail en telefoon.
Op 7-07-2021 werd bericht van de beheerder ontvangen dat voor oude huurcontracten (1991) de huurverhoging wordt verlaagd van 1,89% naar 1,3%. Op 8-07-2021 meldde de beheerder dat informatie van alle huurcontracten in hun files zal worden gewijzigd naar CPI-Jaarindex voor toepassing in de huurverhoging van volgend jaar. Tegen de huurverhoging van 1,89% kan bezwaar gemaakt worden en wordt verlaagd indien het bezwaar terecht is en niet verhoogd naar 2,4% als het bezwaar onterecht is.


Van Boelrestraat - Service-Stookkosten 2016/2017 (7-05-2021)

Indiening bij Huurcommissie met de HvA als gemachtigde: 26-02-2019
Uitspraak door Huurcommissie: 24-02-2021
Er was geen zitting omdat de verhuurder geen gegevens aan de Huurcommissie had verstrekt. Om die reden werd een Huurcommissie-rapportage opgesteld volgens hun regels en is dus een schriftelijke uitspraak gedaan.
Tekst uitspraak:
- Huurder heeft zaak gewonnen en ontvangt de leges retour.
- Een zeer grote verlaging van de kosten volgens de Huurcommissie-rapportage geldt voor de huurder.
- De verhuurder dient de leges te betalen.
- De verhuurder kan binnen 3 weken in verzet gaan bij de Huurcommissie.
- De verhuurder kan ook bij de kantonrechter een procedure starten en dit dient te geschieden binnen 8 weken na de Huurcommissie-uitspraak.

Binnen 8 weken na de Huurcommissie-uitspraak werd geen rechtszaak door de verhuurder gestart.

Daarop heeft de gemachtigde (HvA) op 26-04-2021 een aangetekende brief aan de verhuurder gezonden met het verzoek het bedrag zoals vermeld in de Huurcommissie-uitspraak uit te betalen aan de huurder. Binnen 2 weken zou geantwoord moeten worden.
Op 7-05-2021 werd het bedrag aan de huurder uitbetaald, zoals vermeld in de Huurcommissie-uitspraak.


Prinsenwiek - Warmte in de zomer (30 juni 2021)

Naar aanleiding van langdurige klachten vanwege hitte gedurende de zomer in de woningen en gangen werden na een bezoek aan een bewoonster door de GGD in de zomer 2020 metingen verricht. De GGD-rapportage van 8-12-2020 is duidelijk en er worden adviezen gegeven vanwege de ondraaglijke hitte in de zomer.
Eerder wenste beheerder Woonbron niet met de HvA te spreken over dit onderwerp.
In een aangetekende brief van 14-12-2020 aan Woonbron werd gevraagd om een bespreking waarbij bindende afspraken gemaakt worden die Woonbron dient te nemen om de de situatie in de woningen en gangen gedurende de zomer duidelijk aangenamer te maken en dient het GGD-advies te worden opgevolgd.
Op 17-12-2020 antwoordde Woonbron uitgenodigd te willen worden voor zo’n gesprek.
Op 5-01-2021 werd afgesproken een bespreking op een donderdagmiddag te organiseren zodra de corona-maatregelen dit toelaten.

Tijdens de bespreking op 20-04-2021 verklaarde Woonbron dat de nieuwe CV-ketel dusdanig is afgesteld dat de CV-ketel uitgeschakeld wordt bij een buitentemperatuur van boven de 21 gr. C. De warmwater-voorziening blijft natuurlijk wel gehandhaafd.
De situatie wordt gevolgd en bij afwijkingen wordt dit gecommuniceerd.

Op 30-06-2021 werd geconstateerd dat de CV-installatie bij buitentemperaturen bover 21 gr.C niet werd uitgeschakeld zoals op 20-04-2021 door Woonbron werd gemeld. Werd de CV-installatie niet correct afgesteld?
Navraag bij Woonbron gaf geen uitsluitsel. Dit zou onderzocht worden.


R. Koopmansstraat/oneven - Stk 2019-2020 (29-09-2020)

Op 22-09-2020 werd de Ista-berekening voor huurders ontvangen ter controle.
Op 24-09-2020 werd de beheerder gevraagd het berekeningsoverzicht in de spreadsheet (Ista-berekening voor huurders) aan te passen vanwege een fout getal in een cel.
Op 28-09-2020 en 29-09-2020 werd de spreadsheet aangepast.
Op 29-09-2020 werd de beheerder toestemming gegeven met de huurders af te rekenen.


R. Koopmansstraat/oneven - Svk 2019 (22-09-2020)

Op 15-09-2020 werd de Recapitulatie met facturen ontvangen (totaal 54 woningen waarvan een klein deel huurwoningen)

Op 21-09-2020 werden door de HvA de volgende vragen gesteld:
- Post Electra: Het Jaaroverzicht van 2018 werd bijgevoegd. De Jaarafrekening 2019 ontbreekt;
- Post Glazenwassen: Toont gebruik van een hoogwerker. Aan huurders mogen deze kosten niet worden gerekend. Hoe kwam het eindbedrag tot stand vanwege 2x glazenwassen in 2019?

Op 22-09-2020 antwoorde de beheerder (2 mails) met een aangepaste Recapitulatie en ontbrekende facturen:
- Post Electra: Het Jaaroverzicht 2018 werd geschrapt. Het Jaaroverzicht 2019 werd bijgevoegd en verrekend;
- Post Glazenwassen: Er werd 4x een beurt uitgevoerd (ontbrekende facturen bijgevoegd) en de totaalkosten van de 4 facturen gerend. De kosten van de hoogwerker werden niet gerekend.

Op 22-09-2020 gaf de HvA toestemming met de huurders af te rekenen.


G.van Dormaalstraat - Servicekosten 2018 (10-06-2020)

Op 3-06-2020 ontving de HvA de Recapitulatie met facturen ter controle.
Resultaat van navraag bij de beheerder op 3-06-2020 over de te late indiening (12 maanden te laat) was het feit dat bij de VvE alle benodigde gegevens lange tijd ontbraken.

Bij controle werd door de HvA ontdekt:
- Bij de post Schoonmaakkosten werden 3 facturen van de nieuwe firma afgewezen omdat dit niet bij huurders mocht worden doorberekend (1e halfjaarlijkse beurt, extra werk aan luifel, extra m.b.t reinigen ornamenten),
- Bij de post Huismeester werd het aandeel van de verhuurder (30%) niet afgetrokken,
- Bij de post Klein Onderhoud werd het extra werk m.b.t. stank afgewezen.

Op 9-6-2020 werd de beheerder gevraagd bovenstaande correcties door te voeren.
Binnen 1 uur op 9-06-2020 antwoordde de beheerder dat alle 3 posten werden gecorrigeerd. Dit scheelt een aanzienlijk bedrag per huurder.

Op 9-06-2020 antwoordde de HvA dat met de huurders kan worden afgerekend.

Op 10-06-2020 ontvingen de huurders hun afrekening.


Penningmeester Cock Riehl overleden (27-05-2020)

Op 25-05-2020 is onze penningmeester overleden.
Het HvA-bestuur dankt haar voor de bevlogen wijze waarop zij het bestuurslidmaatschap en deze functie gedurende exact 20 jaar heeft vervuld.


Huurverhoging 2020 (3-04-2020)

Deze maand ontvangt u de brief van uw verhuurder m.b.t. de huurverhoging 2020.

De CPI-index 2019 (inflatie) is 2,6% en dat is de basis voor alle huurverhogingen (sociale huurwoningen en geliberaliseerde woningen).

Voor sociale huurwoningen bestaat er een Sociaal Huurakkoord vanaf 2015 tussen de woningcorporaties en de Woonbond. Hierdoor wordt de gemiddelde huurstijging lager dan voorgaande jaren.

Algemeen geldt dat er een maximale huur voor sociale huurwoningen geldt afhankelijk van de puntentelling volgens www.huurcommissie.nl.
Bij huurverhogingen geldt dat met de inkomensafhankelijke huurverhoging deze maximale huur niet mag worden overschreden.

Check je huurverhoging
Op de Woonbond-website kunt u online checken of het huurverhogingsvoorstel klopt.

Huurverhogingen in de vrije sector
Voor huurders in de vrije (geliberaliseerde) sector die met huurverhogingen te maken krijgen, gelden meestal de afspraken over de huurverhoging die in het huurcontract staan.

Vragen?
Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen met de HvA.


COVID-19 - Coronavirus (25-03-2020)

Lees hier de richtlijnen in het Nederlands en Engels:


Algemene Ledenvergadering op 28-05-2020 (23-03-2020)

Door de corona-crisis kan de ALV niet gehouden worden op 28-05-2020 om 19:30 h in de Alexanderkerk (Springerstraat).
U wordt op de hoogte gehouden d.m.v. melding op deze plek in deze website als de ALV naar een datum na 1 juni 2020 verplaatst wordt.
De ALV zal in september plaatsvinden. De uitnodiging ontvangt u als de datum definitief is.


Van Bassenstraat - Stookkosten 2018-2019 (12-03-2020)

Op 22-01-2020 ontving de HvA de Recapitulatie van de Stookkosten 2018-2019 voordat de huurders hun afrekening zouden ontvangen. Deze Recapitulatie (Van Bassenstraat en Dortsmanstraat) toonde het totaalbedrag vanwege de post Verwarmingskosten en de Administratiekosten.

Op 22-01-2020 antwoordde de HvA dat overzichten vanwege facturen ontbreken. Tevens is de post Administratiekosten onjuist (is niet exact 1%). Ook de Ista-berekening ontbreekt.

Op 22-01-2020 werd van MVGM een Ista berekening ontvangen. Ook werd een antwoord op de post Administratiekosten ontvangen (0,83*21% = 1%).
Op 22-01-2020 antwoordde de HvA dat de toegezonden Ista-berekening voor de VvE geldt en dus niet voor huurders toegepast kan worden. MVGM wordt gevraagd om de Ista-berekening voor huurders en ontbrekende facturen.

Op 31-01-2020 werd MVGM verzocht de Ista-berekening over de 2 gebouwen verdelen.

Op 6-02-2020 antwoordde MVGM dat geen facturen ter inzage worden verstrekt en dat geen verdeling m.b.t. de 2 gebouwen wordt toegepast. Ook werd gemeld dat de kosten in de Ista-berekening worden toegepast met aftrek van reparatiekosten. Tevens wordt 1% administratiekosten (afgerond percentage) toegepast vanwege de huurders.

Op 6-02-2020 verwees de HvA naar de correctie vanwege de Stookkosten 2017-2018 voor de huurders met terugbetaling van een bedrag. Wederom werd gevraagd om een totaaloverzicht met de bedragen van de facturen vanwege gasverbruik, de Ista-factuur en de Ista-berekening voor huurders.

Op 7-02-2020 zond MVGM het totaaloverzicht met de bedragen van de facturen vanwege gasverbruik.

Op 11-02-2020 vroeg de HvA aan MVGM waarom de kosten vanwege gasverbruik zo extreem hoger zijn vergeleken met het jaar ervoor.
Tevens zond de HvA een eigen wijziging van de Ista-berekening aangepast voor de huurders (€ 16,83 lager per huurwoning). Een omrekening naar het aantal huurders is niet nodig.
Wederom werd gevraagd om de Ista-factuur. Inzage hierin is een recht dat huurders hebben.

Op 20-02-2020 antwoordde MVGM met toezending van hun Ista-berekening voor huurders (alsof alle woningen met huurders). Tevens werd een herziene Recapitulatie gezonden (omgerekend naar aantal huurders). De kosten voor gas zijn inderdaad fors gestegen.
Ook werd een Ista-tabel toegezonden met bedragen (i.p.v. factuur).

Op 20-02-2020 antwoordde de HvA dat de herziene Ista-berekening voor huurders akkoord is (identiek HvA-berekening van 11-02-2020). De toegezonden Recapitulatie is voor MVGM intern en is geen deel van de goedkeuring door de HvA.
Blijft over de vraag over het aantal deelnemers in de Ista-factuur (129). Er zijn 114 woningen dus het hogere aantal moet verhuizing/leegstand zijn dat niet bij huurders in rekening mag worden gebracht, dus het bedrag onder “Diensten Ista” dient te worden verlaagd.

Op 27-02-2020 kwam het antwoord van MVGM: Het deelnemerstarief in de Ista-factuur van 15 keer werd afgetrokken. Tevens werd de door MVGM gewijzigde Ista-berekening (zie 20-02-2020) aangepast met deze wijziging.

Op 2-03-2020 werd MVGM bedankt dat het aantal deelnemers in de Ista-factuur/berekening voor huurders verd verlaagd.
Met de huurders kan worden afgerekend.

Op 12-03-2020 werd de afrekening van een huurder in de Dortsmanstraat ontvangen.
Opvallend is dat in de begeleidende MVGM-brief werd vermeld dat “de huurdersvereniging” de afrekening had gecontroleerd.
In de bijlagen werd echter de Ista-afrekening voor huiseigenaren gepresenteerd en een extra MVGM-blad met de correcties vanwege huurders was bijgevoegd. Ook werd een overzicht met vorige stookkostenafrekeningen vanaf 2015-2016 van de Van Bassenstraat en Dortsmanstraat bijgevoegd, welke alleen geldt voor huiseigenaren (dus niet geldig voor huurders).


Keldermanstraat - Stookkosten 2018-2019 (19-02-2020)

Eind januari 2020 ontving de HvA het verzoek om de Stookkosten te bekijken vanwege de hoge afrekening.
Na controle bleek dat bepaalde kosten onterecht waren doorgevoerd:
- De post 1% administratiekosten werd te hoog berekend,
- De post Onderhoud cv-installatie mag niet aan huurders worden doorberekend.

Verder werden de beheerder op 28-01-2020 de volgende vragen gesteld:
- Hoogte van het gasverbruik,
- Compensatie vanwege het warmteverbruik voor een hoekwoning werd niet toegepast,
- Inzage in de Ista-factuur wordt gevraagd.

Op 14-02-2020 antwoordde de beheerder:
- De kosten voor 1 hoekwoning worden gecrediteerd (€ 42,37),
- Warmteverbruik is de laatste 2 jaar hetzelfde,
- Compensatie voor een hoekwoning zal worden uitgezocht. Dit zou tot iets hogere kosten voor tussenwoningen kunnen leiden. Doorvoering zou bij de volgende afrekening kunnen geschieden,
- De Ista-factuur werd meegezonden.

Op 19-02-2020 stelde de HvA aanvullende vragen:
- Alle huurders dienen gecrediteerd te worden (ook 2016-2017 en 2018-2019),
- Sterk verhoogd gasverbruik werd gevraagd,
- Compensatie hoekwoning na onderzoek als voorstel aan alle huurders te presenteren,
- Extra kosten in Ista-factuur (MijnKetelhuis) mogen pas na instemming van de huurders worden gerekend.


Van Boelrestraat -> Huurcommissie Svk/Stk 2016-2017 (27-11-2020)

Bij overgang naar een nieuwe eigenaar werd door de oude beheerder de periode afgesloten. Hierdoor ontstonden afrekeningen aan de huurders over 8 maanden door de oude beheerder en 4 maanden door de nieuwe beheerder. Daardoor moesten huurders aanzienlijk hogere kosten betalen.
De HvA heeft de nieuwe beheerder meerdere keren gevraagd een herziene afrekening over 12 maanden te presenteren zoals door de Huurcommissieregels is vereist. Het antwoord van de verhuurder was dat gegevens van de eerdere 8 maanden niet bij hen bekend zijn.
Begin oktober 2018 zond de HvA een aangetekende brief aan de verhuurder met het verzoek over 12 maanden af te rekenen.
Daar na 6 weken geen reactie werd ontvangen is de HvA met een huurder op 25-02-2019 een Huurcommissiezaak gestart.

Op 18-04-2019 werd door de Huurcommissie € 50,00 gevraagd als leges om de zaak te kunnen starten.
Onmiddellijk maakte de HvA bezwaar. De Huurcommissie beweerde dat de zaak over 2 jaren zou gaan. Na de verklaring door de HvA werd de leges verlaagd naar € 25,00.
Na betaling van de leges werd door de HvA gevraagd wat de planning is. Geantwoord werd dat het vanwege achterstanden bij de Huurcommissie lang kan duren voordat de rapportage en zitting gepland kunnen worden.

Op 23-12-2019 werd het onderzoeksrapport van de Huurcommissie ontvangen en een brief over de verdere procedure (3 mogelijkheden).

In het onderzoeksrapport van 23-12-2019 werd vermeld dat de verhuurder/beheerder geen facturen aan de Huurcommissie heeft verstrekt. Daardoor kon niet bepaald worden wat de werkelijke kosten zijn vanwege de Servicekosten (= Stookkosten + overige Servicekosten).
Als resultaat hiervan werden de meeste posten in de Overige Servicekosten op € 0,00 gezet.
De overige posten (Gas, Elektra en Water) werden geschat op basis van de woning m.b.t. 8 en 4 maanden.

De 3 mogelijkheden in de Huurcommissiebrief van 23-12-2019, waarover beide partijen binnen 3 weken dienen te beslissen, zijn:
1. Huurder en Verhuurder worden het eens. Dan is geen zitting noodzakelijk,
2. Indien er geen vragen of opmerkingen zijn kan een voorzittersuitspraak gevraagd worden. Een zitting is dan niet nodig.
3. Er zijn nog vragen of opmerkingen. Dan wordt een zitting noodzakelijk.

In het onderzoeksrapport van 23-12-2019 werd niets vermeld over de afrekeningen m.b.t. 8+4 maanden, wat het hoofdpunt is in deze Huurcommissiezaak.

Op 3-01-2020 heeft de HvA (gemachtigde) aan de Huurcommissie een aantal vragen en opmerkingen gezonden:
- Basis van deze zaak is de afrekening over 12 maanden (afrekening over 8+4 maanden gaf aanzienlijk hogere kosten), dus het Rapport van Onderzoek dient over 12 maanden te worden opgesteld,
- Rapport van Onderzoek dient herzien te worden op basis van toe te zenden facturen door de beheerder,
- Zitting is noodzakelijk.

Telefonisch werd op 27-11-2020 bij de Huurcommissie informatie gevraagd over de status. Geantwoord werd dat een zitting wordt gepland. Er kon niet gezegd worden wanneer.


Van Boelrestraat -> Svk/Stk 2018-2019 (3-01-2020)

Op 30-12-2019 werd de HvA door een bewoner gevraagd de afrekening Servicekosten 2018-2019 te controleren.

Op 3-01-2020 zond de HvA de volgende vragen aan de beheerder:
1. Stookkosten:
- Toezending facturen van de gasleverancier, Stedin, Joulz en Ista,
- In rekening brengen van 2% administratiekosten over het eindbedrag per woning is onjuist. Omdat Ista de opname van de warmtemeters en de berekening uitvoert, mag maar 1% over de gaskosten gerekend worden.
2. Algemene servicekosten:
- Toezending facturen van alle posten,
- Toezending totaaloverzicht (recapitulatie) mwt alle bedragen van de facturen en de wijze van berekening van de posten.


Van Boelrestraat -> Svk/Stk 2017-2018 (22-12-2019)

Op 19-08-2019 werd de beheerder om facturen vanwege de posten Elektra en Huismeester gevraagd.

Op verzoek van de HvA zond de beheerder op 23-09-2019 facturen m.b.t. de posten Elektra en Huismeester.
Na controle werd met de HvA-mail van 24-09-2019 het volgende vastgesteld:
1. Elektra
De ontvangen facturen waren de jaaroverzichten 2017 (2-03-2019 t/m 31-12-2017) en 2018 (1-01-2018 t/m 31-12-2018).
Daar de afrekening over de 2e helft 2017 en de 1e helft 2018 gaat moest daaruit de betreffende bedragen berekend worden.
Die berekening leverde een bedrag op van € 4.118,62. Dit is lager dan het bedrag van de beheerder: € 4.450,71.
De beheerder werd op 24-09-2019 gevraagd dit te controleren en een correctie door te voeren.
2. Huismeester
De ontvangen facturen (2017, 2018 en 2019) maakten het noodzakelijk een herberekening uit te voeren, omdat deze niet overeenkwamen vanwege periodes in die facturen met het 2e halfjaar 2017 en 1e halfjaar 2018.
Het volgende werd vastgesteld en de beheerder werd op 24-09-2019 gevraagd dit te corrigeren:
- Er werd 100% gerekend voor huurders. Er werd geen rekening gehouden met het Huurcommissie-Beleidsboek waarin staat dat 70% in rekening wordt gebracht voor huurders (30% voor beheerder),
- De uurtarieven in de facturen zijn € 34,75 (2017) en € 35,45 (2018) en deze zijn exclusief 21% BTW. Het Beleidsboek van de Huurcommissie toont voor 2017 en 2018 een maximaal tarief van € 37,00 inclusief BTW voor 2017 en 2018. Deze tarieven zijn zeker € 5,00 te hoog dus de beheerder werd gevraagd dit te corrigeren.

Op 27-11-2019 zond de HvA een herinnering aan de beheerder.
Op 22-12-2019 was nog geen antwoord van de beheerder ontvangen.


Van Bassenstraat -> Servicekosten 2018 (27-01-2020)

Op 15-10-2019 werd het resultaat van de HvA-controle van de Servicekosten 2018 aan beheerder MVGM gemeld.
Omdat dit een gemengd complex is kunnen niet alle kosten die door eigenaren betaald worden aan huurders worden doorberekend. Vandaar dat er in de Recapitulatie 2 kolommen "Kosten VvE 2018"  en 1 kolom "Kosten 2018" voor de huurders zijn.
Omdat de wijze van berekening niet aangegeven is wordt MVGM verzocht facturen te sturen en volledige details van de berekening van VvE naar huurders.

Na een HvA-herinneringsmail werden op 10-12-2019 antwoorden van MVGM ontvangen:
1. Recapitulatie
De recapitulatie servicekosten is opgedeeld in – kosten Vve 2018 1e helft – kosten Vve 2e helft – kosten 2018.
In de kolom kosten 2018 ziet u welke kosten er worden doorberekend aan de huurders.
2. Verdeelsleutel
MVGM heeft hier de verdeelsleutel aangehouden die voorgaande jaren ook is aangehouden. Hierbij is gekeken naar het aandeel van de huurders van de Adriaan Dortsmanstraat en de van Bassenstraat ten opzichte van de koopwoningen. De kosten die ten laste van de huurders komen worden vervolgens hoofdelijk omgeslagen.
3. Glasbewassing
Van de MVGM-manager werd bericht ontvangen dat er vorig jaar is aangegeven dat er bij de glasbewassing gebruik wordt gemaakt van een hoogwerker. Toen was Verwey Vastgoed nog de beheerder.
Dit was bij MVGM niet bekend, waarvoor excuses. De facturen werden opgevraagd bij de VvE.
Sinds november worden de kosten voor de hoogwerker vermeld op de factuur.
De kosten voor de hoogwerker bedragen € 45,38 incl. btw. Dit betekent dat MVGM € 544,50 met de huurders zullen corrigeren over 2018 wat betreft de kosten voor de glasbewassing. MVGM zal dit bedrag ook aanhouden voor 2017. Dit betekent een totale correctie van € 1089,00.
4. Elektra
MVGM heeft geconstateerd dat er na het verrekenen van de servicekosten nog jaarnota’s zijn geboekt.
Deze werden door MVGM niet meegenomen in de afrekening  met de huurders. Dit gaat om een terug te betalen totaalbedrag van € 2117,92. Wat betekent dat er een correctie afrekening zal moeten worden opgesteld voor eerder genoemde kostenposten.
Voor de volledigheid werd door MVGM aan de HvA een kostenoverzicht en een correctie recapitulatie toegevoegd.


Op 16-12-2019 zond de HvA een mail aan MVGM met de volgende inhoud.
Dank voor uw antwoord van 10-12-2019 met de correcties vanwege de posten Elektra (2018) en Glasbewassing (2017+2018).
Er blijven nog een aantal vragen:
A. Gebouwen Dortsmanstraat en Van Bassenstraat
Waarom wordt een afrekening voor 2 gebouwen opgesteld die zo verschillend zijn? Tijdens controle vanwege de Servicekosten 2017 werd een groot verschil ontdekt in de post Schoonmaakkosten. Hieruit bleek dat de kosten van het aandeel voor de Dortsmanstraat veel hoger zijn dan die voor de Van Bassenstraat. De vraag hierover werd tot heden niet beantwoord. 
Is het zo dat er voor beide gebouwen samen 1 elektriciteitsmeter bestaat? Indien elk gebouw een eigen elektriciteitsmeter heeft, dan moet voor de gebouwen apart worden afgerekend. Dit moet blijken uit de Elektra-facturen.
B. Toezending facturen
In de HvA-mail van 15-10-2019 werd u gevraagd facturen ter inzage te sturen.
Bij uw mail van 10-12-2019 waren geen facturen bijgevoegd. U wordt nogmaals verzocht deze documenten te sturen.
C. Recapitulatie Servicekosten 2018
In de HvA-mail van 15-10-2019 werd gevraagd om uitleg hiervan ( kosten VvE 2018 1e helft –kosten VvE 2e helft – kosten 2018 ).
Waarom is bij "kosten 2018" niet vermeld dat dit voor de huurders geldt? 
U wordt verzocht een herziene Recapitulatie op te stellen met verwijzing naar de doorgevoerde correcties:
- Elektra
- Hoogwerker 2017
- Hoogwerker 2018
D. Brief met correcties Servicekosten 2018 (inclusief correctie 2017) aan de huurders
U wordt verzocht de herziene Recapitulatie te voegen bij de melding dat een bedrag aan alle huurders wordt terugbetaald.

Op 20-12-2019 zond MVGM een mail aan de HvA met de volgende inhoud:
Uw e-mail van 16-12-2019 heeft MVG in behandeling genomen. MVGM zal hiervoor echter het een en ander moeten uitzoeken.
In verband met de feestdagen kan onze reactie iets langer duren.

Op 22-01-2020 werden gewijzigde totaaloverzichten voor de Van Bassenstraat en Dortsmanstraat en enige facturen ontvangen.

Op 27-01-2020 zond de HvA aan MVGM de melding dat geen akkoord gegeven kan worden op basis van onjuistheden en ontbrekende gegevens/facturen in de gewijzigde totaaloverzichten van de 2 gebouwen. Er wordt voorgesteld de reeds afgerekende afrekeningen niet te wijzigen omdat het opnieuw opstellen van correcte afrekeningen en verzending teveel rompslomp geeft.


R. Koopmansstraat/even -> Svk en Stk 2018/2019 (19-12-2019)

Op 30-10-2019 werd het totaaloverzicht incl. facturen ter controle ontvangen.

Op 8-11-2019 zond de HvA een aantal vragen aan v/d Herik:
1. Servicekosten
1.1 Stroomverbruik, Schoonhouden, water en elektra -> akkoord
1.2 Boilers -> Verduidelijking bedragen worden gevraagd
2. Stookkosten
2.1 Gasverbruik 2e halfjaar 2018 -> Verduidelijking wordt gevraagd :
- Halfjaarafrekening over 5 maanden met 6 maanden voorschot) en
- 1 maand afrekening zonder voorschot.
2.2 Gasverbruik 1e halfjaar 2019 -> Gevraagd wordt om exacte verbruikscijfers want een halfjaarafrekening ontbreekt.
2.3 Ista-berekening ontbreekt. HvA-verzoekt om toezending.

Op 13-11-2019 antwoordde v/d Herik aan de HvA als volgt:
1.2 Boilers -> Facturen nogmaals gezonden met uitleg.
2.1 Gasverbruik 2e halfjaar 2018 -> Geen verklaring gegeven,
2.2 Gasverbruik 1e halfjaar 2019 -> Eneco wenst geen halfjaarafrekening op te stellen (pas na 12 maanden),
2.3 Ista wordt pas ingeschakeld na akkoord van de HvA. De HvA ontvangt het eindresultaat.

Op 14-11-2019 zond de HvA de reactie op de v/d Herik-mail van 13-11-2019 met de volgende punten:
1.2 Boilers -> Facturen nogmaals gezonden met uitleg. Akkoord.
2.1 Gasverbruik 2e halfjaar 2018 -> Geen verklaring gegeven,
2.2 Gasverbruik 1e halfjaar 2019 -> Nogmaals verzoek om Eneco een halfjaarafrekening te laten opstellen.

Op 19-11-2019 werd van een administratiekantoor in opdracht van v/d Herik antwoord ontvangen.

Ad 2.1
Een foute contractovergang eind 2018 heeft tot 2 extra afrekeningen geleid. Het eindresultaat is wel correct.
Ad 2.2
Contractueel is bepaald dat de energie 1x per jaar wordt afgerekend. Dus een afrekening over de 1e helft 2019 is niet mogelijk.
De eindafrekening over geheel 2019 moet meer duidelijkheid brengen en dit wordt eventueel gecorrigeerd met de Stookkosten 2019/2020.

ISTA is opdracht gegeven de berekening op te stellen. Daarna volgt de afrekening voor de huurders (met kopie Ista-berekening aan de huurders; ook aan HvA).

Op 18-12-2019 werd de Ista-berekening toegezonden. Op 19-12-2019 werd de beheerder hierover geantwoord.

Ook op 18-12-2019 ontvingen de bewoners hun afrekening.
Bijzonderheid is dat 4,13% administratiekosten wordt gerekend over de Servicekosten (behalve Stookkosten) en daaroverheen wordt nog BTW berekend. Het resultaat is 5% administratiekosten. Op 19-12-2019 werd de beheerder gevraagd waarom deze omweg gekozen werd.


Huurverhoging sociale huurwoningen (27-09-2019)

De maximale kale huur van sociale huurwoningen mag niet overschreden worden. Daarbij geldt een bovengrens, namelijk de liberalisatiegrens van € 720,42 geldig in 2019 en € 710,68 geldig in 2016 t/m 2018. De inkomensafhankelijke huurverhoging voor sociale huurwoningen geldt niet boven deze liberalisatiegrens want dan is de tekst in het huurcontract m.b.t. huurverhoging de bepalende factor.

Algemeen geldt dat er een maximale huur geldt afhankelijk van de puntentelling volgens www.huurcommissie.nl.
Bij huurverhogingen geldt dat met de inkomensafhankelijke huurverhoging deze maximale huur niet mag worden overschreden.

Voorbeeld per 1-07-2019:
133 -> € 673,14

Zie de rapportage m.b.t. het complex Rinze Koopmansstraat / even verderop deze pagina.

Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen met de HvA.


HvA-Nieuws van juli 2019 (9-08-2019)


Warmtewet - Wijziging per 1-07-2019

Zie hier een nadere verklaring:


Huurverhoging 2019 - R. Koopmansstraat / even (3-07-2019)

Met de brief van 18-04-2019 van beheerder v/d Herik (De Houten Steen Holding BV) werd de huurprijswijziging 2019 ontvangen.

Op 4-06-2019 ontving de HvA van een huurder de vraag om de voorgestelde huurverhoging nauwkeurig te bekijken en of het allemaal klopt. In de brief van 18-04-2019 werd een huurverhoging gepresenteerd van 4,1%.

Meteen werd duidelijk dat zaken niet correct berekend werden:
- Het nieuwe bedrag is ver boven de liberalisatiegrens, terwijl de huur jaren eerder nog daar beneden was,
- De voorgestelde huurverhoging is conform “inkomensafhankelijk huurverhoging” en dit past niet bij een geliberaliseerde huurprijs.

Meteen voerde de HvA de Huurcommissie-puntentelling voor deze woning uit. Volgens die puntentelling zou de maximale huur voor deze woningen € 698,67 moeten zijn.

Met de HvA-brief van 7-06-2019 werden de HvA-leden in dit complex op de hoogte gebracht van deze onjuiste huurverhoging.

Van nog een huurder werd bericht ontvangen en werd een afspraak gemaakt.

Beide huurders hebben samen met de HvA-secretaris een bezwaarbrief aan v/d Herik opgesteld met daarin de volgende punten:
- De huurverhoging is boven de liberalisatiegrens (€ 720,42), terwijl de kale huur jaren eerder nog onder deze grens lag. Voor deze woningen mag de liberalisatiegrens bij verhogingen niet overschreden worden zonder dat verbeteringen werden doorgevoerd en een daarop gebaseerd huurcontract werd aangepast. Dit is niet geschied dus de nieuwe huurprijs is incorrect en dient verlaagd te worden.
- Het huurverhogingspercentage van 4,1% is vermeld (inkomensafhankelijke huurverhoging) en dit is incorrect want dit staat niet in het huurcontract en is alleen geldig voor woningen onder de liberalisatiegrens. In sommige huurcontracten staat dat punt 8.1 geldig is bij een huurverhoging als niet-geliberaliseerde woning. U wordt verzocht de huurprijs aan te passen.
- De Huurprijscheck van de Huurcommissie levert een maximale huurprijs op beneden de liberalisatiegrens dus dient de huur verlaagd te worden naar het bedrag op of beneden dat bedrag.

Op 21-06-2019 ontving de HvA van een andere bewoner bericht dat in 2018 bezwaar was gemaakt op basis van de Huurcommissie-puntentelling. Details hiervan werden op 25-06-2019 bij de HvA pas bekend. Op basis van dat bezwaar werd de huur verlaagd door de beheerder.

De HvA heeft met de brief van 24-06-2019 bij de beheerder/eigenaar bezwaar aangetekend tegen de huurverhoging met een huurprijs boven het maximale bedrag van de puntentelling voor alle bewoners. Verzocht werd voor alle bewoners de huur vast te stellen op of beneden het maximale bedrag volgens de puntentelling.

Beheerder v/d Herik heeft 2 bezwaren op 25-06-2019 afgewezen, met redenen die niet terecht zijn.

De Huurcommissie-puntentelling werd voor een woning opgesteld. Resultaat: 136 punten met bijbehorend maximaal bedrag € 689,15. Met een Huurcommissie-formulier (verlaging huur) werd v/d Herik op 30-06-2019 gevraagd de huur per 1-07-2019 te verlagen naar dat bedrag.

Op 1-07-2019 ging v/d Herik akkoord met de huurverlaging naar € 689,15 per 1-07-2019 voor die woning !!

Nu volgt een verzoek eerdere jaren te corrigeren (op basis van puntentellingen van die jaren). Daarbij behoort ook terugbetaling van teveel betaalde huur.

Met de v/d Herik-brief van 2-07-2019 werd antwoord ontvangen op het HvA-bezwaar van 24-06-2019.
Daarin wordt gemeld dat huurders hun Huurcommissie-puntentelling dienen in te dienen om een huurverlaging te bereiken.
Met deze link ziet u de v/d Herik-brief van 2-07-2019:

Neem contact op met het HvA-bestuur al u nog vragen heeft -> hv.alexanderpolder@gmail.com


Service- en Stookkosten 2017/2018 van de Rinze Koopmansstraat / even nummers (status 25-06-2019)

Op 19-12-2018 werd de Recapitulatie en facturen van de Service- en Stookkosten 2017/2018 ter controle ontvangen.

Na controle werd op 24-12-2018 commentaar aan v.d. Herik geleverd.
1. Schoonhouden gem. ruimten
Een factuur van € 697,62 m.b.t. extra werkzaamheden vanwege schoonmaken van tegels wordt afgewezen, omdat dit van tevoren aan de huurders dient te worden gemeld.
2. Elektra
De Jaarafrekening ontbreekt.
3. Gasverbruik
Verduidelijking wordt gevraagd m.b.t. een identiek verbruik van de 6 maanden in 2018. Waarom werd het verbruik niet per maand gemeten en in rekening gebracht?

Op 9-01-2019 werd antwoord ontvangen van de beheerder met een aantal aanvullende facturen en een gewijzigde Recapitulatie.
1. Schoonhouden gem. ruimten
De factuur van € 697,62 werd afgetrokken.
2. Elektra
De Jaarafrekening werd ontvangen en daaruit bleek dat een aanzienlijk bedrag van het totaal moest worden afgetrokken.
3. Gasverbruik
Het bleek dat het voorschotbedrag over die 6 maanden te laag was. De eindafrekening over 2017/2018 viel daardoor hoger uit.

Op 15-01-2019 werd aan de beheerder gevraagd waarom het gasverbruik niet maandelijks werd gemeten en afgerekend.
Op 16-01-2019 antwoordde de beheerder dat geen verklaring gegeven kon worden m.b.t. het gasverbruik.
Op 21-01-2019 werd de beheerder gemeld dat de facturen van de 2e helft 2018 uitsluitsel zou kunnen geven.
Op 21-01-2019 werden de facturen m.b.t. het gasverbruik over de 2e helft 2018 van de beheerder ontvangen. Het bleek dat een iets hoger voorschotbedrag werd gerekend t.o.v. de eerste helft 2018.
Op 22-01-2019 werd goedkeuring gegeven met de bewoners af te rekenen.

Op 25-02-2019 werd de HvA gevraagd hoe wijziging van voorschotbedragen worden afgesproken. Antwoord: In onderling overleg tussen de huurder en de verhuurder/beheerder.
Tevens werd de persoonlijke afrekening van een huurder meegezonden.
De HvA ontdekte het volgende:
- De Ista-berekening behorend bij de Stookkosten was niet door de beheerder meegezonden,
- Er werd een lijst met posten behorend bij de Service- en Stookkosten gepresenteerd,
- Er werd 5% administratiekosten over het totaal van de Service- en Stookkosten berekend,
- Over die 5% administratiekosten werd BTW berekend.

Op 27 en 28-02-2019 werden gevraagde documenten door de beheerder gezonden.
De HvA heeft het volgende vastgesteld:
- Ista-berekening van een huurder -> 1% administratiekosten was daarin meegenomen,
- De 5% administratiekosten van de Servicekosten dient apart berekend te worden,
- De BTW over de administratiekosten dient geschrapt te worden.

Op 28-2-2019 heeft de HvA de beheerder gevraagd een nieuwe Service/Stookkostenafrekening voor alle huurders te presenteren incl. correctie van het eindbedrag van Servicekosten. Tevens werd de beheerder gevraagd de Ista-berekening aan alle huurders te zenden.

Na toezending van de afrekening 2016/2017 door een huurder op 5-03-2019 bleek dat dezelfde fouten als voor 2017/2018 werden gemaakt. De beheerder werd op 6-03-2019 verzocht dit te corrigeren en eventueel ook eerdere afrekeningen die op dezelfde manier werden berekend.

Op 12-03-2019 vroeg de HvA naar de status van de correcties.
Antwoord beheerder op 12-03-2019: Software wordt aangepast; daarna correcties naar de huurders.

Op 28-03-2019 ontving een huurder een creditnota van de beheerder met een bedrag dat terugbetaald zal worden.
Bij die creditnota ontbrak de gecorrigeerde berekening, zodat de huurder niet kon controleren of het bedrag juist was.
Dit zal alsnog aan de beheerder worden gevraagd.

Op 25-06-2019 ontving een huurder het terug te betalen bedrag vanwege 2017/2018, inclusief de ISTA-berekeningen van 2017/2018 en 2016/2017.
Voor 206/2017 wordt nog door v/d Herik uitgezocht of daar ook dezelfde fout als 2017/2018 werd gemaakt (al eerder door de HvA gemeld aan v/d Herik).


Tattistraat - Bespreking Woonstad-HvA op 7-03-2019

Lees het verslag door op deze link te klikken: